Maarja Põld

 

Keskkonnasemiootilisi mõtteid Vapramäest

 

 

Tartust Peedu poole sõites hakkab juba Nõo kandis taamalt paistma tumerohelise metsavaibaga kaetud küngas. Elvast Mahlamäe kaudu Peedule sõites paistab sama metsavaip kolmetipulise künkana.

Kelle jaoks tuttavad, kelle jaoks võõrad kohanimed olgu sisse juhatamaks „ringkäiku“ Vapramäel – paigas, kus kultuur(ne) ja loodus(lik) teatud viisil kohtuvad.

Neid kahte valdkonda võib eristada järgnevalt: kultuurne viitab tähenduslikult struktureeritud sfäärile ning looduslik on tähendustamata ala. Igasugune tähenduslik nähtus peab olema piiritletud ja korrastatud[1].

Üheks ümbruse korrastamise viisiks ongi inimeste poolne nimede andmine. Siinjuures tundub, et üldnimed tähendustavad vähem, pärisnimed rohkem. ’Vapramägi’ on üldnimeline pärisnimi, mis on oma nimetuse saanud tõenäoliselt Vapra talu järgi. Kui ühel metsal või mäel juba nimi on, siis tundub see kohe kultuursem. Kui nimega veel erinevad legendid seonduvad – Vapramäel olnud kunagi linnus, mille vanem oli väga vapper mees… – nimetatakse seda suisa „tugeva kultuuriloolise taustaga“[2] paigaks.

Paiga kultuuriloolisus tuleneb veel sellest, et Vapramäe lael peeti vanasti rahva- ja laulupidusid, sealses sulglohus olla Kalevipoeg pärast koletisega võitlemist puhanud ning lisaks tähistab vana kännukönt mälestust Vapramäele Rootsi kuninga poolt istutatud pärnast.

Kui ma Vapramäele jalutama lähen, ei otsi ma sealt mitte kultuuriloolisust, vaid vaheldust, mida looduses viibimine minu linnaellu pakub. Ja kuigi minust nüüdseks tõepoolest linnainimene on saanud, käiksin Vapramäel ilmselt ka siis, kui seal tähistatud radasid ja prügikaste ei oleks.

Vapramägi asub maastikukaitsealal ning alates 1976. aastast paikneb seal looduse õpperada.

Oma jalutuskäigul Vapramäele võin metsaserval „infopunktis“ üle vaadata, millist rada tahaksin valida ning milliseid tähistusi peaksin selleks järgima, kuid retke selleks faasiks olen ma enamasti juba otsustanud, kumba pidi ringi tahan teha. Konkreetse teeraja valiku küsimus võib tekkida hiljem, siis kui vaja otsustada, kas tuleb suurem või väiksem ring.

  

Infopunkt

 

Alustades liikumist jõe äärt mööda, jääb peagi paremale käele lõkkeplats. Seal on istumiskohad, tule tegemiseks kindel ase, tihti  lõkkepuudki olemas, ning prügikast. Järgmine märkimisväärne koht on jõekäär, milles vool on uuristanud kallast nii, et männi juurte vahele on tekkinud laste jaoks paraja suurusega põnev „urg“. Peagi möödub jalgrada Okste talust – nimetagu trükised seda talukohta kuidas tahes, nooremate Peedu inimeste jaoks loeb see, mis on praeguste elanike perekonnanimi. Jõe poolt vaadates tõuseb maja tagant lage mäekülg, mida veel 1998. aastal oleks sel aastaajal katnud tihe mets.

Ehkki nüüd on talviti võimalik sellest nõlvast ka lumelaual alla sõitmist proovida, ei võtnud metsa maha mitte inimese käsi, vaid võimas suvetorm.

                  Lumelauaga Vapramäel

Jätkates teed samas suunas, hakkab pilk peagi otsima rajalt pisut eemal seisvat mälestuskivi. Ega hiinlaste haud pole ju tavaline asi! (Tegemist on punahiinlaste hauaga, kes Eesti vabadusvõitlejate rongi rünnates langesid.)

Varsti tuleb jõgi selja taha jätta ning mäest üles ronida. Ühel mäkke tõusvatest radadest nägin kord haruldast ja ilusat vaatepilti. Mu koera selja kohale, kes ujumast tulles nõlvast üles jooksis ja ennast samal ajal raputas, tekkis veepiiskadesse väike vikerkaar.

 

                   Jõe ja metsa piir

Vapramäe lael, väiksel lagendikul on suur lohk, see sama, kus vanasti laulupäevad toimusid. Nüüd toimub seal talvel laste suusatamine ja kelgutamine. Mina tean seda kohta Kausi nime all.

Kausi juurest on paras hakata tagasi tulema. Ühe teeraja ääres on Kuninga Pärna kännukönt, aga see tee viib Seina juurde. Sein on väga järsk nõlv, millest on ebamugav laskuda, seetõttu ma seda teed kuigi sageli ei kasuta.

Valides teise tee, jõuan Sadula kaudu tõelisele „vaateplatvormile“. Sadul on lihtsalt hobuse sadula kujuline reljeef, mille kaudu pääseb Vapramäe kõige kõrgemale kohale. Ning tänu eespool mainitud tormile avaneb sealt nüüd suurepärane vaade kaugematele metsadele ja heinamaadele. Kõige kaunim on see maastikupilt vist sügisese värvidemängu ajal.

Väikse puhke- ja vaatluspausiga mu jalutuskäik kulmineerub. Tagasitee viib läbi metsa ning ühtki ametlikku vaatamisväärsust see enam ei paku.

 

         Vapramäe metsa vahel

 

Vapramäe piirideks on ühelt poolt Elva jõgi ja teiselt poolt autotee. Kas pole see tähenduslik?  

Ülal mainisin, et Vapramäel kohtuvad kultuur ja loodus teatud viisil. Selleks viisiks on looduse õpperada. Selleks, et näidata inimestele, milline on loodus, on see nii-öelda kultuuristatud. Rajad on läbitavad tänavajalatsitega, puudel on märgistused radade kohta, valitud kohtades on väike tulp selgitava tekstiga jne.

Lugedes Clive Pontingi käsitlust Lihavõttesaare ajaloost[3], tekkis mul küsimus, kas saare oleks päästnud see, kui seal oleks olnud oma maastikukaitseala? Võrreldes Eesti ja Lihavõttesaare pindalasid, oleks see vist hõlmanud paari puud. Kuid ehk see, et kaks puud on võetud kaitse alla, oleks pannud sealseid elanikke mõtlema kaitsmise funktsiooni üle laiemalt?

Samas tekkis järgmine küsimus. Kas Vapramäe maastikukaitseala ja looduse õpperaja külastamine liigutab kedagi kasvõi pisutki inimkesksest paradigmast keskkondliku paradigma suunas, domineerivast lääne paradigmast (süva)ökoloogilise paradigma suunas?[4]

Küsimusi on vist alati rohkem, kui vastuseid.

 

                   Vapramäe „lihavõttesaar“

 

Kasutatud materjalid:

Ponting, Clive (2002) Maailma roheline ajalugu. Varrak.

Randviir, Anti (2000) Loodus ja tekst: tähenduslikkuse tekitamine. Tekst ja loodus. Toim. Maran, Timo; Tüür, Kadri. Tartu: Eesti Kirjanduse Selts, lk 135-147.

Tamm, Georg (2000) Keskkonnaeetika: kuidas inimesed loodust väärtustavad? Tekst ja loodus. Toim. Maran, Timo; Tüür, Kadri. Tartu: Eesti Kirjanduse Selts, lk 19-28.

Vapramäe: maastikukaitseala, looduse õpperada, suusarajad Vapramäe-Vellavere-Vitipalu Sihtasutuse voldik, 2002.

Vapramäe-Vellavere-Vitipalu Sihtasutuse infoleht.



[1] Randviir, A. 2000, lk. 138

[2] Vapramäe-Vellavere-Vitipalu Sihtasutuse infoleht

[3] Ponting, C. 2002, lk. 13-20

[4] vt. Tamm, G. 2000, lk. 21-22